Thursday 19 March 2009

staden på g

Ibland får man impulser. Impulser som oftast inte är varken tajmade eller speciellt bra för vardagsmåsten, men ibland följer man dom ändå. Det är liksom oundvikligt att låta bli. Idag fick jag en sådan. Istället för att åka till skolan och ha två onödiga lektioner i en mörk källare drog jag med mig Sofia till soliga Göteborg. Det var underbart. Eftersom vi var så gott som panka båda två kan jag tyvärr inte glänsa med några fina inköp, men vi hade en sjukt fin dag i alla fall. Att pengar är makt är ju bara idioti. Tanken var att jag skulle slutföra mitt reklamprojekt, men det gick lite sådär på den fronten då det fanns så otroligt mycket annat som var otroligt mycket mer intressant att fotografera. Eftersom vi inte planerat några specifika besöksdestinationer vandrade vi mest omkring på måfå. Allmänt random.
Besökte Prickig Katt's nya lokal på Magasinsgatan 17. Helskön butik. Vintage blandat med musikbiografier, hattaskar, skor, blå renhorn, godia, paraplyer... Allting var väldigt personligt vilket gjorde att det kändes mer som om man gick omkring i någons vardagsrum än i en faktisk butik. Jag vågar till och med påstå att den är värd ett besök bara för att få utbyta några meningar med butiksägaren på övre plan - skönare människa får man leta efter.

Vi fortsatte med thai take-away på en parkbänk vid Avenyn, nogrann analys av Beyond Retro och Weekdays jeansrea följt av saxofonsymfonier i Haga, latte och italiensk pistageglass på Magasin 11, och eftermiddagsfika på Vasa. Har varit hög på solljus och koffein hela dagen, inspirationen är på topp och jag mår hur bra som helst. Trevliga göteborgare, bra livemusik och filosofiska diskussioner och muffins. En riktig recreationday. Har varit ute i princip non-stop. På bussen drabbades jag till och med av solfrossa för första gången sen... augusti? Dock börjar små notiser i kalendern påminna om verkligheten. Innan kvällen är slut ska jag skriva färdigt en psykologisk krisanalys, skicka in mitt PB, måla klart en tavla, kunna arton asiatiska länder och deras placering på världskartan utantill, samt sy färdigt tre necessärer och bli klar med reklammontaget. Känns som att ett "lycka till" hade varit på sin plats. Känns såhär i efterhand som att jag kanske inte borde stuckit iväg sådär. Men oj vad bra jag mååååår!

2 comments:

  1. Haga, där vill jag bo. Så himla fint och mysigt. :)

    ReplyDelete
  2. Verkligen, otroligt, Haga is the shit! :)
    Fina saxofonister har dom också, och godaste kaffet!

    ReplyDelete