Monday 9 March 2009

"monday you can fall apart, tuesday, wednesday break my heart.."

Började dagen med att försova mig och missa psykologin, för att sedan komma i tid till en inställd lektion. Vet inte om jag kan påstå att något av det var speciellt lyckat.

Under eftermiddagen har jag och Malin sprungit omkring i skolan, klättrat på stegar, hoppat i trappor, klämt in oss i obemannade estetskåp och lurat under bänkar. Allt för vår nyproducerade stumfilm. Vår superidé som vi så vackert gestaltade och formulerade i ett bildmanus förra veckan, gick inte att genomföra idag på grund av brist på skådespelare... Lite småsurt eftersom vi varit så inställda på hur vi skulle lägga upp det hela. Och jag som kommit ihåg att ta med mig limpistol och allt. Förlängningssladden däremot blev kvar hemma i källaren. Hur som helst så fick vi helt enkelt tänka om och utnyttja de resurser som fanns, vilket det ju inte precis var överskott på en slö måndagseftermiddag som denna.
Vet inte hur resultatet blir alls, men fruktansvärt roligt hade vi i alla fall. Tänk att på lektionstid få rusa omkring som små barn, jaga varandra, slåss med stativ och leva rövare, och sedan bli betygsatt i ett ämne som går ut på att göra just detta. Helt otroligt. Jag blir lika glad varje gång jag slås av den tanken, lyxen att få leka och vara kreativ. Ljudeffekter, färgkoder och oändliga bokstavskombinationer. Det är medieprogrammet det, och då känns det faktiskt jävligt skönt att man inte valde natur trots allt. Sådär så att det är svårt att undgå att släppa ifrån sig ett triumferande HA! åt de bildade besserwissarna. Istället för att genomlida Fysik B och Matte D springer vi glatt omkring med gigantiska fluffiga mikrofoner, hörlurar och jätteobjektiv och ser ut som världens paparazzis. Eller idioter. Omvärldens reaktioner på detta är ganska blandade. En del tycker nog att vi ser rätt intressanta ut, medan andra flyr fältet så fort de känner lukten av videobanden.

Måndagslyx är att njuta mörk choklad tillsammans med en kopp te samtidigt som man diggar Kings of Leon och utforskar Guántanamobasens hemligheter. Det är vad som står på schemat just nu. Kanske varvar det hela med lite falskt gitarrspel också. Sen får det bli en tidig kväll. To be continued, som man säger.

No comments:

Post a Comment