Sunday 8 March 2009

photofails

Jag återfick någon sorts ordning till slut. Eller ska man kalla det organiserad röra? Cleant är det i alla fall.
Sitter just nu och skriver bildtexter till fotoalbumet. Det går lite halvsegt. När man plåtar utgår man oftast från en viss känsla, ett budskap, typmening eller liknande. Någonting man vill uttrycka genom bilden. Eller så kör man bara på och litar på fingertoppskänsla och intuition. Det som kan bli jobbigt är att när man väl ska formulera detta i text upptäcker man med ens nya detaljer och uttryck som gör att grundidén liksom spricker och blir någonting helt annat. Det är ju ganska komiskt egentligen. Att man kan antränga sig sjukt för att få fram ett visst budskap, som i slutändan resulterar i något helt annat. Om detta betyder att man är en misslyckad fotograf, eller att man helt enkelt tränat upp förmågan att se saker ur andra perspektiv har jag ingen aning om. Det blir i alla fall lite mindre förutsägbart, vilket ofta kan bli rätt intressant.
Idag dricker jag kallt kaffe och tröstlyssnar Glasvegas eftersom jag inte hade möjlighet att ta mig till Göteborg igår. Kallt kaffe är faktiskt helt okej. Om det dricks till skotsk experimentalrock och ösregn.

No comments:

Post a Comment