Friday 27 March 2009

mässa

Morgonen började med snöstorm. Jag blev pissur. Gjorde varma mackor, bryggde kaffe och slängde mig i bilen för att hinna med 06:20-färjan. Pappa körde mig till Uddevalla och som vanligt gick vi ner oss i en djup diskussion om världsproblematik, sjuka religioner och tyranni. En intressant frukost hade vi i alla fall. Väl i Uddevalla var det monterfix och allmän installation på mässan från 07-11.
Strax efter elva var det invigning och våldgästande av självaste Peter Siepen. Jag vet inte riktigt vad jag har för åsikter om den mannen, egentligen. Han var dagen till ära iklädd gigantiska neonrosa Adidas, omatchande hatt och stort fjäderörhänge. Sedan började han det hela, utan att presentera sig, med att dra upp t-shirten och en stolt uppvisning av sin plastartade sexpack. Jovisst, 47 bast med den kroppen är väl inte illa. Jag vet inte. Han är säkert en helskön kille. Snackade mycket om ödmjukhet. Sånt är viktigt.

Vi höll i alla fall igång till 16:00. Väldigt många uppfinningsrika visionärer och trevliga entreprenörer stötte man på. Och en himla massa smarta, och mindre intelligenta, produkter. Den outgrundliga siffran om att drygt 200 företag skulle vara anmälda till mässan var ju totalt felaktig. 90 företag var på plats, vilket inte är så himla illa det heller, och välbesökt var det minsann.
Bortsett skitungarna på bussen som inte kunda lämna övriga resenärer ifred ifrån omogna kommentarer och flygande godis var hemresan riktigt angenäm. Med sällskap av både en nyhemkommen militär och en stilig gitarrist, och en fulladdad iPod kunde den faktiskt inte varit mycket bättre.
Bilder: Sara Andersson.

No comments:

Post a Comment