Sunday 1 March 2009

kroppskonst

Helgen har varit awsome. Började som sagt lördagen hemma i farmors och farfars kök med nybakat bröd och kaffe och bullar. Farmor bakar underbara bullar, med mandelmassa i. Efter en lång fika promenerade jag och mamma omkring i Trollhättan ett tag. Jag hittade världens snyggaste fåtölj i en gammal ful second-hand butik. Den var underbar och jag blev kär och allt, men den fick stanna kvar i skyltfönstret, och som alltid var orsaken även denna gång mitt ständiga plånboksdilemma... Vi styrde istället stegen mot Inspirationshuset (hette det så?) och jag inhandlade efterlängtade jeansleggings. Till min stora besvikelse mötte jag efter inköpet både tre och fyra och femton och tjugotvå människor i exakt samma plagg, samma modell och kulör. Fail. Jag måste sluta shoppa på ginatricot. Jag tycker ju inte om ginatricot, egentligen. Jag hatar mainstream, och mainstream är precis vad det är. Hälften av alla Sveriges tjejer/flickor/kvinnor/fjortisar går klädda i deras kollektioner. Hade jag haft tid hade jag sytt mina egna. Konkurrerat ut dom big time.

Lite senare mötte jag upp Malin på Resecentrum och vi tog oss sedan in på mässan Meltdown Tattoo. På grund av brist på växelpengar kom vi in för en hundring och sparade sextio spänn. Satt ju inte helt fel såhär i finanskrisen. Därefter och tre timmar framåt trängdes vi i ett hav av tribaler, dreadlocks, piercingar och fascinerade ansiktsuttryck. Surret från tatueringsapparaterna, Slipknot och Soilwork, färgglada kroppar och detaljerade mönster prydde lokalen, scenen, axlarna, nackarna och armarna. Det var jävligt fräckt. Just nu vill jag mest täcka hela kroppen av mönster och finstilta skrifter. Det är verkligen imponerande hur otroligt talangartade tauterarna faktiskt är. Grymma är dom, helgrymma. Så nu har jag ännu ett yrkesalternativ till min fotografambition... heh. Om jag inte gör en industriell revolt mot ginatricot förstås.
Jag och Malin beslutade oss i alla fall för att förverkliga våra, i dubbel bemärkelse, smärtsamt snygga drömmar och tatuera oss så snart som möjligt. Dock har jag fortfarande inte riktigt kommit fram till vad jag vill ha. Eller snarare, jag vet inte hur jag ska kunna kombinera allt det jag vill ha på ett snyggt sätt. Jag tror jag vill ha lite mycket helt enkelt.

Jag plåtade tyvärr inte speciellt mycket, dels därför att det var stört varmt i den gigantiska folkmassan, och dels för att folkmassan i sig stundtals gjorde det smått omöjligt att lyckas ta en bra bild, och sen var det inte helt okomplicerat att exponera rätt i det ganska varierande ljuset. Jag är inte mycket för inomhusbilder. Får aldrig riktigt till det. Men jag ska köpa en bra blixt så blir det ändring på det sen. Hur som helst. Efter vimmel och bilder, inspektion och förundran mötte vi Tove och tog ännu ett par varv i mässlokalen, sen blev det bussen tillbaka till Uddevalla.

Väl hemma hos Malin i sällskap av Matilda och Ceasar bestämde vi oss att vara lite nyttiga, gjorde dipp och bytte ut chipsen mot grönsaksstavar. Sååå mycket godare! Sen fördrev vi kvällen med Changeling och Into The Wild. Båda överträffade förväntningarna. Båda väldigt bra.
Ikväll ska jag äta rådjur, försöka bli klar med en fotouppgift och påbörja portfolioprojektet. Tack för en fin helg everybody!

4 comments:

  1. Oh jag vill bli arton och förstöraminkropp ochallaframtidayrkeneftersomjagserförfarligut nu!!! *suck*
    Men det var grymt roligt, och supermysigt på kvällen. Och jaa, jag har fått en ny obsession. Morotsstavar <3

    ReplyDelete
  2. Haha, hellyeahyou'resogodddamnright! :D Vi kan förstöra oss tillsammans. Ärligt talat, varför inte liksom? Varför inte täcka huden med permanent konst, lyrics och minnen?
    Det var verkligen en helskön dag/kväll, speciellt surrrrrrret från tatuerarna.
    Morotsstavar och tattoos it is babe <3

    ReplyDelete
  3. å tatueringarararararrr....
    usch vad jag saknar nålarna, ljudet, känslan.
    åh.

    ReplyDelete
  4. i want one! :O or two or five or twentynine...

    ReplyDelete