Tuesday 15 September 2009

fika/foto/bibliotek

Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket

Inatt drömde jag om kaffe. Jag drömde att jag drack så mycket kaffe att jag till slut inte kände skillnaden mellan en cappuccino och en espresso. Det var underbart. Efter tio timmars sömn vaknade jag med solen i ögonen till Explosions In The Sky. Inser att sömn är någonting jag underskattat ganska grovt de senaste åren.
Annars har jag spenderat större delen av dagen i biblioteket, nedgrävd i krigsinspirerad litteratur om goter och romare. Några timmar och många sidor senare satt jag och Malin i Yerbas soliga trädgård. Åt mozzarellatoasts, drack kaffe och spelade gitarr för fikasugna stamgäster. Nu har jag ungefär tre kronor kvar att leva på till slutet av september. Fikakulturen in my heart.

Nu är det såhär: Ny fotouppgift. Uppdraget går ut på att plåta en okänd person. Personen ska helst vara äldre än fotografen och okänd, av den anledningen att den utvaldes personlighet ska framhävas på ett så objektivt sätt som möjligt. Objektivt, i den minimala mån det nu går att tolka en människas personliga attribut... Samtidigt som det egentliga syftet med porträtteringen naturligtvis är att skapa en kollektion som berättar något, förmedlar en känsla, som ifrågasätter, provocerar, förklarar, sätter avtryck...!
Så. Finns det folk i årgången före -91 som händelsevis råkade läsa det här? Som inte känner mig och som har tid och lust att bli fotograferad, några enkla svartvita snapshots, före veckans slut? Vore oerhört uppskattat!

2 comments:

  1. Det vore kul, fast jag har några saker inbokade redan; Hellström på fredagen och säkerligen fest även på lördagen. I morgon (idag) har jag lektion och är i Uddevalla igen först vid halv fyra. Men gillar man pussel så kan man organisera det mesta. Vad säger du?

    ReplyDelete
  2. Åh, jag är van vid att pussla! Om jag är så vidare bra på det vet jag däremot inte men det brukar fungera. Hm. Jag är i skolan till 13.15 idag, men jag stannar nog kvar och klipper film ett tag efter det. Och sen är det naturligtvis Hellström imorgon. Men i eftermiddag eller under morgondagen hade funkat för mig?

    Av någon anledning går det inte att svara på blogspots kommentarer på Sinclairs datorer, så om du läser det här och fortfarande skulle vara intresserad kan vi kanske ta snacket på bilddagboken istället.
    Hade varit toppen om du kunde!

    ReplyDelete