Sunday 15 February 2009

coloures et mon cherie

Sitter på min lillasysters parkettgolv i ett hav av penslar, färgaskar, pennor, suddgummin och papperstussar. Vi har målat akvarell. Sofias Twiggy-inspirerade kvinnoporträtt med knallrött svallande hår och jätteögon i smaragdgrönt är hemskt vackert. Min odefinierbara ännu oavslutade målning, blev kanske inte riktigt lika lyckad, men jag la för omväxlings skull inte så mycket energi på resultatet idag. Jag ser det mer som terapi.
För alla stressade människor kan jag verkligen rekomendera akvarellmålning. En timme eller fem i en stor gammal skjorta, med enbart Lykke Li, Explosions In The Sky, färgerna och penslarna. Det är helt otroligt avkopplande att bara fokusera på linjerna, formerna och nyanserna. Och skulle man inte vara så himla begåvad rent tekniskt kan man ju alltid njuta av känslan av att bara känna sig allmänt konstnärlig och kreativ. Men som vanligt är min systers tålamod mer långvarigt än mitt och jag tröttnar efter sådär två timmar. Så nu sitter jag och tabbar Beatleslåtar och söker inspiration på http://www.lundlund.com/

Idag har jag lyckats undgå den hatade söndagskänslan då jag i min vilda förkylning och förvirring gått omkring och trott att det varit lördag. Underbart. Imorgon ska vi ha French Night hos Moa. Baguettebak, aioli, Audrey Tautou, Ensemble C'est Tout och ett par glas rött är vad vi planerat. Okej, vinet är ingen garanti, utan snarare ett önskemål från min sida. Hur som helst tror jag det kommer bli hemskt trevligt. Nu ska vi fortsätta med måleriet, sen blir det kanske nån film senare under kvällen.

No comments:

Post a Comment