Tuesday 17 February 2009

kyla och second hand

Trots att dagen inleddes med en viss pessimism angående det svenska vintervädret var mitt dåliga humör senare under eftermiddagen som bortblåst. Och tur var väl det. Jag och Sofia tog oss en iskall fartfylld promenad med Chester (läs: fyrbent hanhund, stundtals av mer monsterlik karaktär). Förstår verkligen inte hur den idioten tänker när han står med en pinne i munnen, isflak och vatten upp till magen och tror att vi ska vada ut i havet, hämta träbiten och kasta ut den mot ännu djupare vatten. Kom igen när det blir sommar, möjligtvis.

Efter promenaden var det meningen att vi skulle fortsätta ner mot stan för en second-hand tur med Moa. Dock blev vi tvugna att mellanlanda hemma i hallen innan vi begav oss då mina tår frusit sönder. (Hade inte på mig mina vackra snowboots denna dag) Väl inne på Arken, som inte precis är fylld med Marc Jacobs eller dekadenta Louis Vuitton á la 1930, utan där utbudet snarare består av fult porslin från 60-talet och gamla broderade dukar. Hur som helst var det kul att titta lite. Jag hittade faktiskt en beige arméjacka i uniformsmodell, lite Charlotte Gainsbourg-inspirerad. Tjusiga guldknappar, fina beslag, i rätt storlek och allt. Den stora besvikelsen nådde mig dock när jag upptäckte att härligheten kom ifrån trendmetropolen Gina Tricot. Jag tvekade en lång stund, men intalade mig sedan att etiketten alltid går att ta bort, och jackan blev min för sextio spänn. Jag och Moa var lyckliga över våra finfina fynd, och Sofia fick vara lycklig över att hon nu skulle få, om än möjligt, ännu mer välklädda vänninor.
Stadsvandringen slutade hemma i familjen Bromans kök där det ännu en gång serverade te. (Förvånas inte om jag någon gång i min ålderdom skulle dö av teförgiftning. Man vet ju aldrig hur ett par liter om dagen under en livstid faktiskt påverkar kroppen...) Till det bakade vi någon sorts improviserad kladdkaka utan kakao, som vi istället ersatte med mandelmassa och vit choklad. En helt-okej-god kaka kan jag lova. Tillsammans med The Tracey Fragments. Komplicerad, gripande och tragisk film. Mycket intressant bildspråk. Efter det gav sig Moa hem och jag och Sofia fortsatte på egen hand med Atonement. Sjukt fint foto, precis som i Pride and Prejudice.

Inför morgondagen äro inga planer ännu smidda. Det blir förmodligen plugg och planering om inget roligare dyker upp. På torsdag blir det Gothenburgo med Moa, Fia, MC, KG, Joel och William. Inte hundra att vi kommer kunna ses allihopa, men vi håller tummarna för det. Jag ska äntligen få ta mina romantiska bilder till fotouppgiften, tada! Det blir visserligen inga studiobilder, men det gör inte så mycket. Studio är ganska överskattat enligt mig. Är ljuset däremot dåligt vet jag inte vad jag gör...
I Göteborg har vi för övrigt tänkt se The Wrestler och dricka en väldans massa kaffe. Sofia är nämligen skyldig hela gänget, utom möjligtvis William, x antal lattar och espressos... Marvellous.

No comments:

Post a Comment