Tuesday 16 June 2009

monday/bakery babe

Häromdagen fick jag för mig att jag skulle baka macaroons. Det visade sig tre och en halv timme senare inte vara någon vidare bra idé. Då jag fortfarande var lite halv-dizzy efter alltför många timmar i solen läste jag fel i receptet, inte bara en gång, vilket medförde smärre misstag i den kvantitativa ingrediensmätningen. Något "fint mandelmjöl" hade jag ju inte heller, naturligtvis, varpå kakjävlarna blev platta och kompakta istället för marrängiga och fluffiga. Goda blev dom till slut i alla fall, eller åtminstone ätbara, men sen har jag ju aldrig ätit "riktiga" macaroons så jag har inget att jämföra med...

Måndag: Jag och Sofia lagade en underbar bönsallad som vi avnjöt på balkongen med solsken och fågelkvitter. Senare besökte jag Mirre på bageriet. Gick barbent offentligt. Fick toscamazarin och jordgubbar. Slappade sedan hemma hos sötungen, drack te, åt bosniska kakor, hade kuddkrig, skrattade och pratade om allt och inget till 02:14.
Vi har för övrigt ingått i ett kakcelibat på obestämd tid. Inget godis, kakor eller liknande. Den som förlorar eller fuskar ska bjuda ut den andra på lyxmiddag. Påminn mig om det när jag micrar bullar eller får för mig att impulsbaka...

No comments:

Post a Comment