Wednesday 17 June 2009

10:00; går in genom entrén, fotocellstyrda dörrar öppnas likgiltigt framför fötterna. Sjukhuslukten slår emot som slag i ansiktet och jag hatar hatar hatar att vara där jag är. Blir kallsvettig, stirrig, förvirrad, yr. Dom ska se hur jag mår. Tappa mitt blod i små små rör, mäta värden i siffror och tal. Jag; försummbar och svag.
Har känt mig yr och skev och svimfärdig i tre veckor. Hela synfältet liksom rubbas och vänds fel, 180 grader i motsatt håll. Dom ska hitta felet. Kan ju vara en bristsjukdom, kan ju vara något allvarligt, lika väl som det kanske inte är någonting alls. Dom ska se till att jag mår bättre. Renovera, reparera, göra mig korrekt. Känner avsky i alla fall. Som ett barns rädsla för mörker avskyr jag hur de håller min hand. Myror och istappar rinner genom ådrorna. Ångest, klaustrofobi. Om sexton minuter ska jag sitta i väntrummet, men mest av allt vill jag fly någon helt annanstans.

2 comments: