Sunday 26 April 2009

om resor

"Hela den här processen, från idé till ryggsäck till erfarenhet, resan som fenomen, handlar självklart inte bara om trotsighet och eskapism, utan också om nyfikenhet, en ambition om att få uppleva någonting stort. [...] Eller också har vi helt enkelt blivit inkapabla att förstå vad en sådan här resa faktiskt skulle gagna oss i efterhand, i form av inspiration, breddade perspektiv och nya kontakter, och framför allt unika kunskaper från ocensurerade källor, bortom reklam, propaganda och ideal. "

Smakprov av min jämförande analys med temat "resor". Det går trögt. Har svårt att hålla mig till ämnet. Glider hela tiden iväg till mina egna tankar och planer om framtida destinationer. Projektarbetet, New Zeeland, London och Italien...

Jag hatar förkylningar. Malin har lovat att utrota fenomenet ifrån Jordens yta. Jag svarar med att vid uppvisad framgång prisa henne med någonting i klass med en Nobel-award. Inga fler förkylningar, nånsin. Bra eller vad? Jag har lyckats snyta bort sådär fem toarullar på ganska kort tid. Inte många som fixar det. Huden under näsan är sådär sexigt rödfnasig. Huvudet dunkar, framkallar någon sorts inre jordskalv så fort jag försöker bestiga trappan för att ta mig till övervåningen. Halsen är tjock och jag känner mig precis lika sjuk som jag ser ut. Vardagliga bakgrundsljud från omgivningen (tvättmaskinen, Chester som ylar, ihållande telefonsignaler och mamma som behöver akut assistans med citationstecknet i sin datautbildning) känns plötsligt fjorton gånger så höga jämfört med den normala decibelliala ljudskalan.
Läsning framkallar yrsel och huvudvärk, film likaså. Spelade sönder fingertopparna på elgitarren igår vilket såhär i efterhand bara gör spelandet mer smärtsamt än härligt. Det faktum att vädret är fullkomligt strålande gör ju inte det hela mycket roligare. Att skriva självmartyriska blogginlägg verkar inte heller leda någonvart.
Att vara sjuk kan ju inte vara hälsosamt.

2 comments:

  1. Jag jobbar på det men det går ganska segt tyvärr! Ett sätt är ju försöka få ett imunförvar likt Mount Everest eller K2 så att de dumma bassiluskerna (stavning?) inte orkar att ta sig ända upp och då göra dig sjuk. Men då gäller det bara att räkna ut HUR man ska unna boosta sitt imunförsvar...
    Och jag tycker synd om dig, även om det inte hjälper <3

    ReplyDelete
  2. Ja, ett immunförsvar som Mount E. skulle ju inte sitta helt fel. Men hur man uppnår det är ju en annan grej. Supervaccin? Det positiva är ju att jag förmodligen inte kommer att drabbas av just den här förkylningen igen! Å andra sidan finns det väl flera miljoner olika varianter så chansen att jag undslipper helt är ju rätt marginell... Bleuh.
    <3

    ReplyDelete