Friday 30 January 2009

fredagskvällen och världens sämsta bussbolag

Fredagen har gått finfint. Både det muntliga nationella i engelska och samhällsprovet gick över förväntan. Intervjun med Mikaela gick också bra och jag och Malin fick några få klippbilder och spelade in voice-over'sen. Det obligatoriska fredagsmyset genomfördes än en gång på Lejas. (Kan rekomendera deras mozarellapanini.) Kvällen har mestadels fördrivits med planering av plåtningen i Göteborg och jobbresearch. Imorgon ska jag försöka skriva klart alla oinlämnade uppgifter och eventuellt umgås Mirre och Kajsa under kvällen.

Nu ska jag be att få framföra dagens klagomål. Västtrafik säger jag bara - tidernas sämsta bussbolag. Under den senaste tiden har jag upplevt en hel del konstigheter med lokaltrafiken; krockar på småvägar, bussar som avgår före utsatt tid men också väldigt ofta efter, inkompetenta chaufförer och inte minst den helgalna föraren på 850:an som tog fel håll i rondellen i måndags. Men dagens incident slog förmodligen historiens alla snedsteg.
En ung man skulle kliva på bussen i Uddevalla. Chauffören öppnar naturligtvis dörren, men av någon anledning stänger han den hastigt igen precis när mannen ska siga på. Mannen i fråga hinner inte undan och får den svängande bussdörren rätt i huvudet. Alla kunde se att han slog i pannan rejält, och det dröjde inte många sekunder innan det började blöda som tusan och den upprörda busskön som väntat på den ännu en gång försenade bussen inser att mannen spräckt sitt ena ögonbryn.

När chauffören slutligen öppnar dörren igen får jag lust att ge honom en smäll på käften. Det första han slänger ur sig är en småbarnsaktig bortförklaring om att det inte var hans fel.; "jag har inte gjort något fel, jag har inte gjort något!" Klart som fan att det var hans fel när han trycker på knappen när folk ska in så att påstigande passagerare får en jävla bussdörr i huvudet! Och inte ens det minsta försök till ursäkt kunde han kosta på killen! En vänlig gammal man ringde i alla fall en taxi som skulle hämta upp killen på nästa hållplats för att ta honom till NÄL och sy ihop hans ögonbryn.

Jag blir så fruktansvärt störd. Killen var tydligen påväg hem till sin flickvän för att ha det lite mysigt sådär som kära par har på en fredagskväll, men på grund av en inkompetent busschaufför på Västtrafik fick han istället en dörrjävel i huvudet och ett spräckt ögonbryn på köpet! Och det värsta av allt är att han inte fick det minsta försök av uttalande till ursäkt från chauffören. Han brydde sig inte ett piss! Han kunde inte ens erbjuda den halvt förblödande killen ett par pappersnäsdukar.

Skulle någon vara intresserad av att starta upp ett nytt trafikbolag i Västra Götaland - tveka inte. Det kommer att löna sig, big time, så oproffesionellt som personalen på Västtrafik beter sig!

No comments:

Post a Comment