Saturday 16 January 2010

SOCKER/HJÄRTA

Photobucket
Photobucket
Photobucket

Torsdag: Ska hälsa på lillasyster på sjukhuset. Letar halvt panikslagen igenom hela Näl-området då bussen släpper av mig på helt fel sida av tegelkomplexet, lokalsinnet hinner inte orientera sig. Hittar slutligen huvudentrén. Rätt ingång, rätt korridor, fel avdelning, höger istället för vänster och var fan ligger rum 3, tills jag äntligen ser två händer sträckas ut mot mig på insidan av en armerad glasdörr. Fina, vackra, modiga lilla bleka syster i sjukhuslakan. Dropp och nålar, tejp och bandage. Svårt att inte gråta trots att hon strålar som en liten sol där under alla lövtunna ljusblå filtar för den här synen tillhör ju sånt som bara alla andra ser. Andra rädda människor. Tillhör det som finns på film, mellan rubrikerna och trycksvärtan i morgontidningar, utanför den vanligtvis trygga familjära sfären.
Tomma vattenglas, tabletter, en stereo, ett välkänt skivomslag. Det är det där havsblå, smaragdgröna med fula animerade skelett och eldar. Min lillasyster ligger nyopererad på ett sjukhus och lyssnar på "Du & Jag Döden". I en fruktansvärd stålsäng. Tydligen rår inte ens en sådan här paradoxal miljö på hennes makabra humor eller bittra pessimism. Hon skrattar och nynnar på rebelliska melodier och vi pratar om kaffe precis som om ingenting hade hänt. Vi äter soppa och jag ligger bredvid henne i sängen utan att nudda sår eller nålar. Håller om och försöker förstå mig på livet.

Fredag: Jag får fantastiska besked. I ett mail står det att jag fått privilgerad praktikplats på en konstskola i Kina. Vi åker om två månader. Fyra veckor i Kunming.
Sedan fikar jag med Malin. Vi går till vårt favoritcafé, sjunker ner i de nedsuttna fåtöljerna vid det dragiga fönstret längst in. Känner fredagslugnet infinna sig, blandat med lite eufori och besvikelse. Vi löser världsproblem över några koppar kaffe och Malin är sådär finurligt vacker som bara hon kan vara.
Sedan blir det eftermiddag och jag åker hem. Spenderar kvällen med thaimat och gamla diabilder ifrån kinesiska äventyr med pappa och lillebror -

7 comments:

  1. å, elle.
    å, sofia.
    ni är underbara. saknar er.
    grattis ännu en gång för kina grejen, fan vad kul!
    puss älskling

    ReplyDelete
  2. å, fina moa<3
    hur mår du, any better?
    måste ses snart.
    måste.
    SNART.
    en stund imorgon kväll kanske?
    puss älskling!!!

    ReplyDelete
  3. jag mår bättre :)
    i'll see you tonight, darl <3

    ReplyDelete
  4. Du skriver väldigt vackert.

    ReplyDelete
  5. Jag älskar dig för att du kom och hälsade på mig. Just då var du min starkast lysande stjärna av alla som finns.Jag behöver dig.

    ReplyDelete
  6. Stå ut med mig, jag behöver dig. Jag älskar dig.

    ReplyDelete